طراحی قالب صنعتی

طراحی قالب صنعتی که از آن‌ برای تولید قطعات و محصولات استفاده می‌‌شود یکی از مهم‌‎ترین و پرکاربرد‌ترین بخش‌‌های صنعت را به خود اختصاص داده است. قالب‌‌ها ابزار‌های شکل‌‌دهنده انواع محصولات هستند بطوری که محصول شکل مورد نظر و دلخواه را بوسیله قالب پیدا کند. شما هم همیشه می‌خواستید اشیا دلخواه خود را طراحی کنید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ دنیای تکامل یافته‎‌ای از تکنیک‎‌های ساخت قطعات در مقیاس‎‌های کوچک تا تولیدات انبوه وجود دارد که برای همه قابل دسترس است. با فناوری موجود امروز می‎‌توانید پروژه خود را در نرم افزار مدل سازی سه بعدی طراحی کنید و در عرض چند روز مدل فیزیکی داشته باشید. با کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ساخت قطعات و محصولات و دانستن ارتباطاتی که بین نمونه‌سازی و تکنیک‎‌های تولید انبوه وجود دارد می‌‎توانید ایده‎‌های خود را به واقعیت نزدیکتر کنید. برای ساخت لوازم صنعتی و تجهیزات مورد نیاز خود باید حتما قالب در اختیار داشته باشید. قالب‌‎ها را می‎‌توان در انواع جنس‎‌های مختلف مشاهده نمود که هر یک ویژگی‌‎های منحصر به فرد خود را خواهند داشت. مهمترین مورد قبل از ساخت  قالب، طراحی قالب صنعتی است که باید با دقت کامل و بدون هیچ گونه نقصی انجام پذیرد. در واقع مهم‌‌ترین گام برای تولید قالب جدید، طراحی قالب است که بخش مهمی از فرایند توسعه می‌‎باشد.

تولید یک محصول نیازمند تعداد زیادی از قالب‌‌ها در انواع مختلف است که به عنوان یک ابزار سری‌‌سازی در تولیدات انبوه استفاده می‌‌شود. روش تولید قطعات صنعتی بر اساس جنس، کاربرد و همچنین نوع قطعه بسیار متفاوت است. قالب‌‌های صنعتی بسته به روش تولید قطعه انواع گوناگونی دارند که بنا به نوع مواد مصرفی و نوع شکل‌‌دهی قطعه با توجه به ویژگی‌‌هایی که از قطعه نهایی مورد انتظار است نوع قالب نیز تغییر می‌‌کند. در طراحی قالب صنعتی با درنظر گرفتن نوع قطعه و جنس مواد مورد نیاز برای تولید از روش‌‌های قالب‌سازی متفاوتی استفاده می‌‌شود. به طور کلی چهار روش برای تولید قالب صنعتی وجود دارد که قطعات صنعتی به وسیله آنها ساخته می‌‌شوند و هر یک از این نوع قالب‎‌ها با توجه به نوع قطعه به زیر مجموعه‌‌هایی تقسیم می‌‌شوند:

  • قالب‎‌های پرس
  • قالب‎‌های آهنگری
  • قالب‌های ریخته گری
  • قالب‌‌های تزریق پلاستیک

خدمات طراحی قالب صنعتی در اصفهان

خدمات طراحی قالب صنعتی در اصفهان با توجه به نیاز روز‌ افزون جامعه در راستای طراحی محصولات جدید و نیاز به فایل‎‌‌های استاندارد جهت ماشینکاری و ساخت قالب‌‌‌ها، همچنین در برخی موارد کپی کردن محصولات موجود و بازطراحی قطعات، با استقبال صنعتگران و تولیدکنندگان گرامی شهر اصفهان روبه‎رو است و با در نظر گرفتن اهمیت تولیدات داخلی با کیفیت، نیاز به طراحی و تولید قالب‌‌های استاندارد گسترش یافته است. طراحی قالب صنعتی در اصفهان با توجه به پیشرفت تکنولوژی هم در بخش ماشین‌‌افزار و هم در بخش نرم‌‌افزار از نظر کاهش زمان ساخت و قابلیت ساخت قالب‌‌هایی با فرم‌‌های پیچیده در صنعت قالب‌‌سازی پیشرفت قابل توجهی را به خود دیده ‌است. فرایند تولید قالب به دو بخش طراحی و ساخت تقسیم می‌‌شود. در فرایند تولید و طراحی قالب‌ قطعات صنعتی، مهندس طراح با دانش و تجربه خود قالب را به وسیله نرم‌‌افزار طراحی می‎‌کند و مدل سه بعدی قالب ساخته شده مبنای ماشینکاری و مونتاژ قرار می‎‌گیرد. در مجموعه فنی مهندسی اصفهان طرح تمامی خدمات طراحی و ساخت قالب‌‎های استاندارد و تولید قطعات در انواع مختلف قابل اجرا است. گروه فنی اصفهان طرح با تکیه بر دانش و تجربه 10 ساله خود در طراحی و ساخت قالب‌‎های پلاستیک، دایکاست، ریخته‌‎گری، لاستیک، وکیوم و قالب بادی، قادر به انجام تمامی خدمات طراحی تا تولید قالب‎‌ها و قطعات صنعتی و همکاری با تولیدکنندگان و صنعتگران گرامی می‎‌باشد.

انواع قالب‌های صنعتی

آشنایی با انواع قالب‎ های صنعتی به ما کمک خواهد کرد نیاز‌ها و شرایط حاکم بر طراحی و تولید محصولات مد نظرمان را بهتر بشناسیم و با درنظر گرفتن کاربرد‌ها و متریال مورد استفاده بهترین و کارآمد‌ترین روش تولید محصولات و قطعات مورد نیازمان را تعیین کنیم. با توجه به این موضوع که در مجموعه فنی مهندسی اصفهان طرح، خدمات طراحی قالب صنعتی در زمینه‎ ساخت قالب‎‌های پلاستیک، ریخته‌‎گری، دایکاست، لاستیک، وکیوم و قالب بادی انجام می‎‌شود در این بخش به اختصار سه تا از انواع قالب‎‌های صنعتی فوق را توضیح می‎‌دهیم و در مقالات آینده با دیگر انواع قالب‎‌ها آشنا خواهیم شد.

قالب تزریق پلاستیک

بسیاری از مردم از روش‎‌ها و ابزار‌های ساخت بسیار ارزشمند امروز بی‎اطلاع هستند، اما بدون آنها  نوآوری‌‌های صنعتی و دستگاه‎‌های فناوری جدید وجود نخواهند داشت. قالب تزریق پلاستیک نمونه کاملی از این ابزار‌ها می‌‌باشد. پلاستیک به عنوان یکی از مهمترین واسطه‌‎ها در تولیدات مدرن ظاهر شده است، زیرا برنامه‌‎های تولیدی مقرون به صرفه و با کیفیت بالا را ارائه می‌‎دهد و قطعات و محصولات آن در برابر خوردگی مقاومت دارند. فناوری قالب‎‌های تزریق پلاستیک، باعث افزایش توانایی طراحی و کاربرد بهتر مواد پلاستیکی شده است. دنیای مدرن بدون قالب تزریق پلاستیک کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد. تمدن مدرن امروز عمدتا بر اساس چند ماده اصلی، یعنی سنگ، چوب، فلز و پلاستیک ساخته شده است. اگرچه همه این مواد در جامعه مدرن بسیار مهم هستند، اما  ماده پلاستیک بر سبک زندگی مدرن ما حاکم است.

یکی از بارزترین نیاز‌های تولید محصولات پلاستیکی داشتن قالب‎‌های با کیفیت و استاندارد است. با توجه به نیاز گسترده طراحی محصولات جدید و بکارگیری فایل‎‌های استاندارد جهت ماشینکاری، ساخت و تولید قالب‌‎های با کیفیت اهمیت بالایی دارد. گروه فنی و مهندسی اصفهان طرح با تکیه بر دانش و تجربه خود در طراحی و ساخت قالب‌های پلاستیک ‌قادر به فعالیت در زمینه طراحی، ساخت قالب، تولید قطعات و همکاری با تولید کنندگان و توزیع کنندگان می‎‌باشد.

قالب ریخته‌گری

انجام عملیات ریخته‎‌گری به این صورت است که ابتدا فلز را به حالت مذاب در می‌آورند، سپس فلز مذاب شده درون قالب ریخته می‌‎شود و بعد از سرد شدن و انجماد ماده مذاب، قطعه فلزی از قالب جدا می‎‌شود. برای انجام عملیات ریخته‎‌گری به قالب نیاز داریم و قبل از شروع فرآیند باید قالب متناسب با شکل قطعه موردنظر، ساخته شود.

  • قالب‌‌های دائمی ریخته‌ گری 

در فرآیند ریخته‎‌گری با استفاده از قالب‎‌های دائمی، بیش از یک قطعه ریخته‎‌گری را می‎‌توان تولید کرد. قالب‎‌های دائمی برخلاف قالب‎‌های موقتی پس از استفاده از بین نمی‎‌روند و برای مصارف بعدی می‌‎توانند مجددا به کار برده شوند.

  • قالب‌های موقتی ریخته گری

قالب موقتی نوعی قالب ریخته‎‌گری است که پس از پایان فرآیند ریخته‎‌گری، قابل استفاده نبوده و طی خارج کردن قطعه از قالب از بین می‌‎رود.

قالب‎‌های ریخته‌گری از جهت دیگر به سه دسته تقسیم می‎‌شوند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند، جنس و ویژگی‌‌های قطعه است که روش ریخته‌‌گری را مشخص می‌‌کند و بر این اساس نوع قالب تعیین می‌‌شود:

  1. قالب‌‌های دایکاست (High pressure)
  2. قالب‌‌های ریژه (low pressure)
  3. قالب‌‌های ماسه‌ای (sand)

قالب دایکست

از قالب دایکست برای تولید قطعات صنعتی با پیچیدگی زیاد استفاده می‎‌شود .ابتدا ماده مورد نظر را داخل کوره ذوب کرده و سپس آن را با فشار مناسب به داخل قالب تزریق می‎‌کنند. برای تولید قطعه با استفاده از قالب دایکست از مواد مختلفی استفاده می‎‌شود. استفاده از قالب دایکاست برای تولید قطعات صنعتی بسیار گسترش یافته است. عمده استفاده از قالب دایکاست برای تولید قطعات آلومینیومی است که در صنعت خودرو‌سازی و هواپیما‌سازی مورد استفاده قرار می‎‌گیرند. از مزایای استفاده از قالب دایکاست می‌‌توان موارد زیر را نام برد:

  • توانایی تحمل فشار بالا
  • کاهش زمان تولید قطعه
  • کاهش هزینه‎‌های تولید قطعه
  • عدم ایجاد تغییر شکل دردمای بالا
  • قالب‎‌ریزی و تولید قطعه در تیراژ بالا
  • کیفیت سطع بسیار بالا و عدم وجود پلیسه
  • حذف مراحل سنگ‎زنی، پلیسه‎‌گیری و سوراخکاری
  • استفاده از فولاد گرما دیده و افزایش استقامت قالب

مراحل طراحی و ساخت قالب

مرحله 1

با در نظر گرفتن ایده‌‌ها‎ و تجربیات شما تولیدکنندگان و صنعتگران گرامی، بر مبنای نمونه قطعه یا عکس و یا نقشه فنی مربوطه، طرح اولیه قالب به وسیله نرم‎‌افزار‌های پیشرفته طراحی صنعتی با بهره‌گیری از تکنولوژی اسکنر سه بعدی قطعات، با دقت و حساسیت زیاد تهیه می‎‌شوند.

مرحله 2

محاسبه هزینه تمام شده و برآورد مدت زمان ساخت قالب بر پایه ایده و تصمیمات مشتریان و تولیدکنندگان با توجه به متریال و انتخاب نوع فولاد مصرفی

مرحله 3

نمونه‌سازی و تهیه مدل قطعه کار تولیدی قبل از ساخت قالب با بهره‎‌گیری از تکنولوژی پرینت سه بعدی، جهت بررسی طرح قطعه و برطرف کردن اشکالات احتمالی و تایید نهایی آن

مرحله 4

تکمیل قرار‌داد ساخت قالب مورد نظر بر مبنای مدل سه بعدی و نمونه قطعه تایید شده

در آخر

تست قالب، کنترل قالب ساخته شده و قطعه کار تولیدی در حضور مشتریان و تولیدکنندگان و تحویل قالب نهایی