قالب تزریق دایکاست

واژه دایکاست (Die Cast) متشکل از دو واژه لاتین Die به معنای قالب و Cast به معنای ریخته‌گری است. کاربرد دایکاست در تولید قطعات فلزی است. قالبسازی دایکاست برای تولید قطعات فلزی با اشکال هندسی پیچیده و دلخواه کارایی زیادی دارد و استفاده از آن بسیار مقرون به صرفه است. کیفیت قطعات تولید شده به وسیله قالب تزریق دایکاست ارتباط مستقیمی با کیفیت قالبسازی دایکاست دارد. از این رو توجه به کیفیت قالب‌های دایکاست حائز اهمیت فراوانی است.

قالب تزریق دایکاست از دو قسمت تشکیل شده و بین این دو قسمت یک فضای خالی وجود دارد. یکی از قسمت‌های قالب ثابت است و دیگری متحرک. تکه ثابت یا نیمه ثابت قالب سمت تزریق  مواد قرار دارد. به همین دلیل از آن به‌عنوان تکه تزریق نیز یاد می‌شود. تکه دوم قالب دایکاست را تکه یا قالب متحرک می‌نامند و وظیفه آن بیرون انداختن است.

بخش ثابت قالب دایکاست به کفشک ماشین ریخته‌گری و قسمت متحرک آن به بخش نیمه متحرک کفشک ماشین ریخته‌گری متصل می‌شود.

تولید قطعات فلزی با استفاده از دایکاست به این شکل است که ماده مذاب (غالباً مس یا آلومینیوم ذوب شده) تحت‌فشار بالا به فضای خالی بین دو قطعه قالب تزریق می‌شود. پس از سرد شدن فلز مذاب قطعه موردنظر ساخته شده و آماده استفاده است.

ساخت قالب تزریق دایکاست

قبل از اقدام برای ساخت قالب تزریق دایکاست، باید طراحی قطعات آن انجام شود. طراحی قالبهای صنعتی از جمله قالب دایکاست، اولین و مهم‌ترین گام از فرایند قالبسازی را تشکیل می‌دهد. زیرا در صورتی که طراحی قالب‌ها به خوبی انجام نشود، مراحل بعدی قالبسازی دایکاست نیز با موفقیت انجام نخواهد شد. طراحی این قالب‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای مهندسی و با استفاده از طراحی‌های سه بعدی انجام می‌شود. فرایند طراحی قالب‌های دایکاست باید در نهایت دقت و ظرافت و توسط متخصصین این امر صورت گیرد‌. در گام دوم از فرایند ساخت قالب دایکاست، قالبسازی با استفاده از روش‌های پیشرفته ریخته گری و با آلیاژ‌های خاص انجام می‌شود. آلیاژ‌هایی که در ساخت قالب دایکاست به کار برده می‌شوند باید نسوز باشند و در برابر حرارت و سایر عوامل خارجی از  استحکام زیادی برخوردار باشند. قالب دایکاست برای نصب روی همه دستگاه‌های ریخته گری مناسب نیست و تنها برای دستگاه‌های ریخته گری تحت فشار مناسب است. دو قطعه قالب دایکاست به صورت منطبق بر هم و آماده تزریق به دستگاه ریخته‌گری تحت فشار  متصل می‌شوند.  انطباق دقیق صفحات قالب در زمان اتصال به دستگاه ریخته گری بسیار مهم است. از این رو قالبسازان حدود 1 تا 2 میلی‌متر  لبه‌های خارجی قالب دایکاست را به صورت پخ شده یا گرد می‌سازند. گرد ساختن لبه قطعات قالب باعث می‌شود که ضربه‌هایی که در زمان باز و بسته شدن قالب به آن وارد می‌شود شکل لبه‌ها را تغییر ندهد و دقت انطباق را بر هم نزند.

عوامل مؤثر بر کیفیت قالب‌سازی دایکاست

 علاوه بر کیفیت طراحی و آلیاژهای به کار برده شده قالب‌سازی دایکاست، عوامل دیگری نیز در کیفیت این قالب‌ها مؤثرند. این عوامل عبارتند از:

  • فیلت‌ها (Fillet): فیلت‌ها اتصالات در قالب‌هایی دایکاست هستند که برای ساخت زاویه‌ها کاربرد دارند. دقت در ساخت فیلت‌ها تأثیر مستقیم بر تأثیر قالب‌های دایکاست دارد.
  • خطوط مرزی قالب (Parting lines): منظور از خطوط مرزی قالب، خطوط حدفاصل میان بخش‌های مختلف قالب است. کیفیت این خطوط اهمیت زیادی دارد زیرا در صورت مسدود شدن آن‌ها پخش مواد مذاب در قالب با اختلال مواجه می‌شود.  ممکن است مواد مذاب در اثر این اختلال به بیرون از قالب نشت پیدا کند و باعث خرابی قطعات تولیدی با قالب شود.
  • دستگیره‌های قالب (Boss): کاربرد دستگیره‌های قالب برای ایجاد امکان پرکردن یکنواخت قالب با مواد مذاب است. کیفیت دستگیره‌ها دیگر عامل مؤثر بر کیفیت قالب‌سازی دایکاست است.
  • دنده‌ها (gear): اهمیت دنده در ساخت قالب دایکاست در جلوگیری از ترک خوردن دیواره‌های قالب است.
  • سوراخ‌ها و دریچه‌ها (Holes and vales): نقش سوراخ‌ها و دریچه‌ها در ساخت قالب دایکاست، سهولت بخشیدن به ریختن مواد مذاب درون قالب است.
  • قالب‌ساز دایکاست ماهر (proffessional mold maker): مهارت و تجربه قالب‌ساز دایکاست را می‌توان مهم‌ترین عامل مؤثر در کیفیت این کالای صنعتی دانست.
  • کیفیت ماشین‌آلات مورداستفاده در تولید قالب دایکاست: استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته و روش‌های نوین قالب‌سازی نیز عامل مهم و مؤثر دیگر در کیفیت قالب‌های دایکاست هستند.

کاربرد قالب دایکاست

کاربرد قالب دایکاست برای تولید قطعات صنعتی با پیچیدگی‌های فراوان و اشکال هندسی خاص است. به طور معمول به‌کارگیری قالب دایکاست با اهداف زیر انجام می‌شود:

  • تولید قطعات فلزی و صنعتی در حجم بالا و تعداد انبوه
  • تولید قطعات فلزی و صنعتی باکیفیت بالا
  • تولید قطعات فلزی سبک‌وزن و ظریف
  • تولید قطعات با استحکام بسیار زیاد

در واقع استفاده از قالب دایکاست را می‌توان یک راه میان‌بر برای تولید یک قطعه باکیفیت از جنس فلز دانست.

خدمات ساخت قالب دایکاست اصفهان

برای خرید قالب تزریق دایکاست باکیفیت، انتخاب مرکز ساخت قالب معتبر اهمیت زیادی دارد. گروه فنی مهندسی اصفهان طرح با تجربه ۱۰ ساله خود در این زمینه، بهترین مرکز ارائه دهنده‌ی خدمات ساخت قالب دایکاست اصفهان است. این مرکز دارای بهترین قیمت قالب دایکاست در بین تولیدکنندگان این کالای صنعتی است. همچنین شرکت فنی مهندسی اصفهان طرح علاوه بر خدمات ساخت قالب دایکاست، خدمات طراحی این قالب‌ها را نیز ارائه می‌کند. شرکت فنی مهندسی اصفهان طرح از پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها و آزمایشگاه‌های طراحی قالب استفاده می‌‌کند. همچنین این شرکت برای ساخت انواع قالب‌های صنعتی، از جمله قالب دایکاست از پیشرفته‌ترین ماشین آلات صنعتی و روش‌های روز دنیا بهره‌برداری می‌‌نماید. گروه فنی مهندسی اصفهان طرح علاوه بر ارائه خدمات ساخت قالب دایکاست آماده ارائه خدمات دیگری همچون ریخته گری، وکیوم و قالب بادی و ساخت قالب‌های پلاستیک به صنعتگران و تولیدکنندگان گرامی می‌باشد.